WIDOCZNOŚĆ SEO
Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa była widoczna dla większej liczby użytkowników, tutaj dowiesz się, jak możesz poprawić widoczność SEO, od czego ona zależy i jakie narzędzia mogą Ci w tym pomóc!
Widoczność SEO ma dla każdego właściciela strony internetowej ogromne znaczenie. W końcu treści, które publikuje się w sieci, powinny być widziane przez jak najwięcej osób. Jak skutecznie zwiększyć i zmierzyć widoczność SEO, dowiesz się tutaj.
Co dokładnie jest widocznością SEO? Ogólnie rzecz biorąc: każdy, kto prowadzi stronę internetową, bloga lub sklep online, chce, aby był on jak najbardziej widoczny. W końcu każdy ma określony cel. Podczas gdy niektórzy chcą sprzedawać produkty i usługi, inni po prostu chcą, aby ich artykuły były czytane.
Aby zwiększyć widoczność strony internetowej, należy zająć się tzw. widocznością SEO. Jest to termin z zakresu marketingu internetowego. SEO oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek: strony internetowe są w tym przypadku optymalizowane pod kątem wyszukiwarek, tak aby były lepiej znajdowane. Tak zwane rankingi, czyli pozycja w wynikach wyszukiwania po wpisaniu frazy wyszukiwania, ulegają poprawie. Im lepszy jest ranking, tym więcej użytkowników odwiedzi stronę. Najczęściej odwiedzane są strony internetowe, które znajdują się na samej górze listy wyników wyszukiwania.
Rzadziej użytkownicy odwiedzają strony o gorszym rankingu. Kto nie pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ma zazwyczaj jeszcze trudniej. Widoczność SEO zależy od wielu różnych czynników i można ją dokładnie zmierzyć za pomocą wskaźnika zwanego indeksem widoczności. W Internecie dostępne są narzędzia dostarczane przez różnych dostawców, które umożliwiają sprawdzenie tego wskaźnika. Jako właściciel strony internetowej lub bloga, możesz skorzystać z tych narzędzi, aby ocenić, jak dobrze Twoja strona lub blog radzi sobie z widocznością SEO.
Widoczność SEO jest również określana jako widoczność w wyszukiwarkach (SEO Visibility). Jest to jeden z najbardziej znanych i najważniejszych wskaźników KPI. KPI oznacza kluczowe wskaźniki efektywności.
Jak już wspomniano, widoczność SEO zależy od różnych czynników. Może więc wydawać się skomplikowane przeprowadzenie skutecznej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, aby uczynić stronę bardziej widoczną. Czy istnieje sposób, aby ominąć widoczność SEO lub czy można całkowicie zrezygnować z widoczności SEO?
W rzeczywistości widoczność SEO jest ważna dla każdego, kto prowadzi stronę internetową. Istnieją powody, dla których warto zająć się tym tematem jako właściciel strony internetowej.
Widoczność SEO jest tak ważna, ponieważ dzięki temu więcej użytkowników w Internecie zwróci uwagę na Twoją stronę internetową lub blog. W zależności od Twojego celu, ma to zawsze pozytywny wpływ. Ponieważ im więcej ruchu – czyli większa liczba odwiedzających na Twojej stronie – tym większa szansa na zwiększenie sprzedaży. Wpływa to również pozytywnie na wszystkie inne konwersje.
Konwersją jest każda akcja użytkowników na Twojej stronie. Może to być zapisanie się do newslettera, ale także zakup produktu lub obejrzenie filmu. Dzięki widoczności SEO możesz zwiększyć swoje zasięgi i zwiększyć swoje obroty. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek i związany z tym wzrost widoczności Twojej strony internetowej mogą przyczynić się do sukcesu biznesowego.
Każdy właściciel strony internetowej korzysta z widoczności SEO. Jest ona jednak szczególnie ważna dla firm i handlowców. Również duże strony internetowe, które generują przychody na przykład z marketingu afiliacyjnego, korzystają z widoczności SEO. Ci, którzy prowadzą tylko mały blog, mogą mniej intensywnie zajmować się tym tematem. Tutaj głównie duże strony i dostawcy stanowią silną konkurencję. Im mniejsza jest strona, tym mniejsze znaczenie ma widoczność SEO.
Jednak warto, aby każdy przyjrzał się optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Nawet ci, którzy prowadzą małą firmę lub działają w niszowej branży, mogą osiągnąć wielkie sukcesy dzięki widoczności SEO. W takich przypadkach można próbować osiągnąć większą widoczność regionalnie lub w swojej niszy. Widoczność SEO jest zawsze związana z konkurencją i nigdy nie można jej rozpatrywać samodzielnie i niezależnie. Dlatego jest tak wiele rzeczy, które należy wziąć pod uwagę przy optymalizacji swojej strony internetowej pod kątem wyszukiwarek i wpływach na widoczność.
Każdy, kto chce generować wysoki ruch na stronie, aby zwiększyć swoje przychody, potrzebuje również wysokiej widoczności SEO. Jednak wysoki ruch nie oznacza od razu, że widoczność strony jest wysoka. Ponadto widoczność SEO nie mówi nic o wskaźniku konwersji. Czy potencjalni klienci staną się rzeczywistymi klientami, czy nie, zależy nie tylko od tego, jak widoczna jest strona, ale od innych czynników. Również sam produkt lub usługa decyduje, ile sprzedaży zostanie zrealizowanych.
Oczywiście strony internetowe korzystają z wysokiej widoczności SEO. Ci jednak, którzy zyskują klientów dzięki poleceniom lub w inny sposób przyciągają odwiedzających na swoją stronę, dla nich widoczność SEO początkowo odgrywa podrzędną rolę.
Gdy zajmujesz się widocznością SEO swojej własnej strony internetowej, wkrótce zauważysz, że często mówi się o tzw. organicznej widoczności. Ale co to oznacza?
Najpierw musimy wyjaśnić pojęcie organicznych wyników wyszukiwania. Użytkownicy szukają w internecie treści za pomocą wyszukiwarki, na przykład Google, wpisując słowo kluczowe. Wyszukiwarka następnie wyświetla wszystkie wyniki w formie listy wyników wyszukiwania i sortuje je według ich znaczenia. Tutaj odgrywają rolę czynniki rankingowe i algorytmy. Wszystko to, co jest wyświetlane, nazywane jest organicznymi wynikami wyszukiwania.
Jednak na stronie znajdują się również wyniki wyszukiwania, które nie są organiczne. Oznacza to wyniki wyszukiwania oznaczone jako reklamy. Zazwyczaj znajdują się one na samej górze listy wyników wyszukiwania. Są to strony internetowe, za których lepsze pozycjonowanie płaci właściciel strony Google.
W przypadku tych tzw. Google Ads, które można uruchomić za pomocą Google AdWords, przy każdym zapytaniu wyszukiwania odbywają się w tle aukcje. Google w ten sposób licytuje pierwsze miejsce temu, kto zaoferuje najwyższą cenę. Dlatego nie są to organiczne wyniki wyszukiwania. Organiczna widoczność to to, co strona internetowa osiąga sama dzięki optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Narzędzia służące do osiągnięcia dobrego pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania pochodzą wszystkie z zakresu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
Organiczną widoczność SEO określa się również jako trwałą widoczność. Ponieważ gdy strona osiągnie raz dobre pozycjonowanie, musi się zmienić coś w algorytmach Google lub konkurencja musi Cię wyprzedzić. W przypadku wyników wyszukiwania, które dobrze się pozycjonują dzięki reklamie, przy następnym zapytaniu wyszukiwania może już nie wyglądać to tak dobrze. Nie są trwałe. Ktoś, kto dzisiaj dzięki najwyższej ofercie osiągnął pierwsze miejsce w Google Ads, jutro może już rankować na zupełnie innej pozycji.
Jak już wspomniano, tak zwany indeks widoczności odgrywa istotną rolę w kontekście widoczności SEO. Reprezentuje on pozycję i wartość strony internetowej – im wyższy indeks widoczności, tym lepsza widoczność strony.
Warto jednak pamiętać, że nie istnieje jeden uniwersalny indeks widoczności. Istnieje wiele różnych narzędzi do pomiaru widoczności SEO. Te narzędzia są niezbędne do dokonywania oceny, ponieważ każde z nich oferuje inne funkcje, cechy i bierze pod uwagę różne czynniki. W rezultacie, widoczność SEO może się różnić w zależności od używanego narzędzia.
Widoczność SEO strony internetowej można mierzyć nie tylko w danej chwili. Obok aktualnego stanu, można również spojrzeć w przeszłość, aby zauważyć tendencje i trendy. W końcu cyfryzacja jest bardzo dynamiczna. Jeszcze szybciej zmienia się w dziedzinie marketingu online. Ponieważ ciągle się coś zmienia, powinieneś regularnie sprawdzać widoczność SEO. Historyczny przebieg widoczności SEO jest bardzo pouczający.
Jak już wspomniano, widoczność SEO nie może być określana tylko na podstawie jednego lub dwóch parametrów. Do obliczenia indeksu widoczności potrzebne są różne aspekty. Jakie są te rzeczy, które wpływają na widoczność SEO strony internetowej?
Chociaż wiele narzędzi oblicza widoczność SEO w różny sposób, niektóre czynniki są takie same dla każdego narzędzia SEO. Bardzo ważną rolę odgrywają tak zwane słowa kluczowe. Słowa kluczowe to terminy, które użytkownicy wprowadzają jako frazy wyszukiwania w wyszukiwarce. Dla optymalizacji wyszukiwarek słowa kluczowe są bardzo ważne.
Jako właściciel strony internetowej chcesz, aby Twoja strona była wyświetlana dla dokładnie tych słów kluczowych, które wprowadzają potencjalni klienci. Jeśli wiesz, kim jest Twoja grupa docelowa, możesz za pomocą badania słów kluczowych dowiedzieć się, jakie terminy wyszukiwania są używane.
Jeśli na przykład sprzedajesz opony samochodowe, chcesz dobrze pozycjonować się dla słowa kluczowego „opony samochodowe”. Jeśli jest to strona internetowa piekarni, bardziej istotne będą słowa kluczowe takie jak „pieczywo”, „chleb” czy „bułki”. Dlatego powinieneś wcześniej jasno określić, które słowa kluczowe są istotne dla Twoich klientów.
Aby zoptymalizować stronę pod kątem słów kluczowych, powinny one często pojawiać się w tekstach na stronie. Jednak nie jest dobrze, jeśli są używane w sposób nienaturalny zbyt często. Tekst powinien być nadal dobrze czytelny i oferować wartość dodaną. W końcu optymalizujesz swoją stronę nie tylko dla wyszukiwarki i towarzyszącej jej widoczności SEO, ale przede wszystkim dla potencjalnych klientów. Ci chcą czerpać wartość dodaną z Twojej treści, co jest możliwe tylko wtedy, gdy skupisz się na ich potrzebach.
Widoczność SEO zatem zależy od słów kluczowych. Z jednej strony uwzględnia on ruch, którego można oczekiwać przy danym słowie kluczowym. Z drugiej strony chodzi również o to, jaki ruch można osiągnąć przy danej pozycji danego słowa kluczowego.
Dlatego do obliczenia widoczności SEO używane są tysiące słów kluczowych. Kierują się one również aktualnymi wydarzeniami, na przykład szczególnymi wydarzeniami, zdarzeniami i tematami, które poruszają cały świat lub przynajmniej region.
Dla widoczności SEO ważne są również meta-dane Twojej strony. Należą do nich meta-opis oraz meta-tytuł. W najlepszym przypadku powinny one zawierać słowa kluczowe, na które zoptymalizowane są również treści. Ponadto meta-dane powinny brzmieć interesująco dla użytkownika.
Meta-opis i meta-tytuł to to, co użytkownik widzi na stronie z wynikami wyszukiwania. Jeśli oba brzmią interesująco, szanse na kliknięcie są znacznie większe niż w przypadku nieinteresująco brzmiących meta-danych.
Ponadto treść, która znajduje się za nimi, powinna również pasować do meta-danych. Gdy użytkownik klika na wynik wyszukiwania, oczekuje tego, co zostało mu przedstawione w wynikach wyszukiwania.
Nie tylko dla użytkownika ważne jest, aby meta-dane i treść pasowały do siebie. Google jako wyszukiwarka również to ocenia. Jeśli są rozbieżności, strona jest klasyfikowana jako mniej istotna, a ranking pogarsza się. Dlatego widoczność SEO może wzrosnąć lub spaść w zależności od wyboru meta-danych.
W ramach optymalizacji pod kątem wyszukiwarek powinieneś również zwracać uwagę na tzw. backlinki. Backlinki to linki prowadzące z innych stron internetowych do Twojej strony. Zwiększają one widoczność SEO Twojej strony internetowej, nie tylko dlatego, że zwiększają możliwości dotarcia do Twojej strony.
Wyszukiwarki takie jak Google klasyfikują strony internetowe, które mają wiele backlinków, jako wysokiej jakości i istotne. Gdy inne strony internetowe pozytywnie Cię wspominają, umieszczając backlink, wpływa to na istotność Twojej strony. Istotność z kolei prowadzi do lepszego rankingu, a tym samym do wyższej widoczności SEO.
Zwróć jednak uwagę, aby były to backlinki wysokiej jakości. Google rozpoznaje, gdy rozsiewane są nieodpowiednie backlinki. Dlatego powinieneś zawsze monitorować swój profil backlinkowy i starać się o wysokiej jakości backlinki.
Czy wiedziałeś, że bezpieczeństwo Twojej strony internetowej znacząco przyczynia się do jej widoczności SEO? Gdy strona jest zabezpieczona protokołem SSL (secure sockets layer), umożliwia szyfrowane połączenie między odwiedzającym a serwerem, na którym działa strona.
W przeciwieństwie do tego, niezaszyfrowana transmisja danych między klientem a serwerem niesie za sobą pewne zagrożenia. Szczególnie dane wrażliwe są zagrożone, do których zaliczają się informacje o płatnościach czy dane osobowe. Protokół szyfrowania SSL jest dla użytkowników sygnałem, że strona internetowa, czy też jej operator, przykłada wagę do bezpieczeństwa ich danych.
Co więcej, jest to również ważny sygnał dla Google. Od momentu wejścia w życie RODO istnieje nawet obowiązek stosowania SSL w przypadku niektórych transmisji danych, takich jak formularze kontaktowe i podobne strony. Wiele przeglądarek internetowych jest już na tyle zaawansowanych, że blokują strony internetowe, które nie posiadają ważnego certyfikatu SSL.
Jak już wiesz, dla widoczności SEO bardzo ważna jest ocena Twojej strony przez Google. Szyfrowanie SSL jest dobrym znakiem dla wyszukiwarki i powinno być stosowane w każdym przypadku. Dlatego sprawdź, czy Twoja strona jest odpowiednio zabezpieczona i w razie potrzeby dokonaj tego kroku jak najszybciej.
Równie ważny w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek jest tzw. Pagespeed, czyli czas ładowania strony, to znaczy czas od kliknięcia w link do strony aż do jej pełnego załadowania. Jeśli Pagespeed jest bardzo wysoki, znacznie bardziej prawdopodobne jest, że dojdzie do wysokiej stopy odrzuceń. Oznacza to, że użytkownicy opuszczą Twoją stronę, ponieważ ładowanie trwa zbyt długo. W ten sposób tracisz nie tylko cennych potencjalnych klientów. Google również rozpoznaje zbyt długi czas ładowania i w związku z tym nie ocenia Twojej strony tak dobrze.
Zbyt długi czas ładowania zazwyczaj zauważysz sam, po prostu wchodząc na swoją stronę. Ale również narzędzia mogą być pouczające. Dzięki nim można łatwo zmierzyć czas ładowania strony.
Przykłady zbyt długiego czasu ładowania, które negatywnie wpływają na widoczność SEO, obejmują czynniki techniczne, takie jak CSS/JS, ale również wolne hostingi i nieoptymalizowane treści mogą być przyczyną. Ponadto zbyt duże pliki obrazów lub wideo są częstą przyczyną długiego czasu ładowania strony.
Jeśli prowadzisz stronę internetową, na pewno często zastanawiałeś się nad swoją domeną. W końcu to ona jest pierwszą rzeczą, którą widzą użytkownicy. Ponadto ważne jest, aby wybrać domenę, która pasuje do tematu i zapewnia wysoką rozpoznawalność. Jeśli użytkownicy już odwiedzili Twoją stronę i zapamiętali Twoją domenę, bardzo prawdopodobne jest, że wrócą – w końcu wiedzą, gdzie Cię znaleźć. Z domeną, która nie jest znacząca i łatwa do zapamiętania, masz raczej złe karty.
Jednak do domeny strony internetowej stawiane są jeszcze wyższe wymagania. Badania wykazały, że domeny istniejące dłużej niż trzy lata cieszą się większym uznaniem w Google niż nowe domeny. Im dłużej adres internetowy istnieje, tym większe masz szanse na wysoką widoczność SEO.
Oczywiście ten czynnik można tylko częściowo kontrolować. Jeśli jednak planujesz w przyszłości stworzyć nową stronę internetową, powinieneś jak najszybciej zarezerwować domenę. Dzięki temu możesz pozytywnie wpłynąć na widoczność SEO w odniesieniu do domeny.
Innym czynnikiem w kwestii domeny i widoczności SEO jest skład adresu internetowego. Każdy z tych obszarów można zoptymalizować oddzielnie – najlepiej w połączeniu z słowami kluczowymi, dla których strona ma być wysoko w rankingu. Lepsza niż kryptograficzna domena jest adres internetowy, z którego od razu można wywnioskować, co zawiera. Ponadto rola końcówki domeny ma znaczenie. Tutaj istnieje wiele różnych możliwości.
Jako właściciel strony internetowej powinieneś dbać o to, aby oferować swoim potencjalnym klientom i odwiedzającym na Twojej stronie wartość dodaną. To właśnie to przekształca odwiedzających w klientów i napędza Twoją stopę konwersji. Ponadto Google obecnie rozpoznaje, które strony prowadzą dobre treści, a nie są tylko zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych.
Te treści muszą być unikalne. Mówi się tu także o unikalnej treści. Duplicate Content to przeciwieństwo - chodzi o skopiowane treści. Google nie rozróżnia między kopiowaniem treści z własnych podstron lub z innych, obcych stron internetowych. Za każdym razem, gdy występuje Duplicate Content, jest to rozpoznawane i klasyfikowane jako niższej jakości. Dlatego na każdej podstronie i każdej stronie docelowej powinien być napisany oddzielny tekst.
Ponadto zalecana jest pewna długość tekstu. Zasadniczo nie powinieneś zasypywać swoich odwiedzających ścianami tekstu, ale zbyt mało tekstu również nie jest odpowiednie. Ponieważ wyszukiwarki takie jak Google korzystają z dłuższych tekstów. Dzieje się tak, ponieważ tematy z większą ilością tekstu mogą być lepiej zrozumiane i sklasyfikowane. W tle działa crawler, który przeszukuje treści strony internetowej i ostatecznie je indeksuje. Lepsze funkcjonowanie jest oczywiście możliwe przy obszerniejszych tekstach. Dzięki temu Google może lepiej zindeksować stronę, a widoczność SEO wzrasta.
Dzisiaj nie każdy użytkownik przegląda internet na komputerze lub laptopie. Szczególnie urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, stają się coraz bardziej popularne. Nawet zakupy online są realizowane przez niektórych wyłącznie przez telefon. Dlatego powinieneś upewnić się, że Twoja strona internetowa ma również wersję mobilną.
Google zna ten trend, dlatego mobilna wersja strony internetowej ma również znaczenie dla widoczności SEO. Od 2016 roku Google indeksuje strony internetowe najpierw za pomocą ich wersji mobilnej. To nazywa się indeksowaniem mobile-first.
Wynikiem słabej wersji mobilnej jest zatem spadek widoczności SEO na urządzeniach mobilnych. Ponadto prowadzi to do wysokich wskaźników odrzuceń – tracisz potencjalnych klientów. Ten udział może być dość wysoki w zależności od grupy docelowej. Ponieważ przez urządzenia mobilne przegląda nie tylko młodzież, ale coraz więcej osób w średnim wieku.
Narzędzia SEO są niezbędne, aby jako właściciel strony internetowej móc ocenić jej widoczność w SEO. Na rynku dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia SEO. Choć narzędzia płatne oferują szerszy zakres funkcji, dla początkujących warto zacząć od darmowych wersji. Wiele dostawców umożliwia wgląd w widoczność SEO strony internetowej nawet w darmowej wersji narzędzia. Wystarczy wprowadzić adres URL strony do wyszukiwania, a po chwili otrzymasz informacje dotyczące jej widoczności w SEO.
Takie narzędzia pomagają Ci zidentyfikować obszary, w których możesz jeszcze ulepszyć swoją stronę – zarówno pod względem technicznym, jak i treści, które oferujesz. Dzięki temu dokładnie wiesz, co należy poprawić, aby osiągnąć wyższą widoczność SEO.
Ponadto, narzędzia te dają wgląd w pozycję, na której znajduje się wprowadzona strona. Ta informacja o rankingu jest bardzo pouczająca, ponieważ widać, kto jest Twoją największą konkurencją.
Przestrzegając wszystkich wskazówek narzędzia SEO, stopniowo możesz zwiększać widoczność SEO swojej strony i stawać się coraz bardziej sukcesywny. Zaleca się regularne korzystanie z takich narzędzi. Pozwala to na stałe monitorowanie swojej strony i jej widoczności SEO. Dzięki temu jesteś na bieżąco i możesz wprowadzać optymalizacje oraz sprawdzać efektywność podjętych działań.
Kolejnym ważnym aspektem, który wpływa na widoczność SEO, jest czas pobytu odwiedzających na Twojej stronie. Nie tylko ruch jest korzystny. Goście powinni zatrzymywać się na Twojej stronie jak najdłużej. Zwiększa to szansę na konwersje, ale również Google pozytywnie ocenia zachowanie użytkowników. Czas pobytu wyraża, jak długo gość przebywa na jednej z Twoich stron. Jeśli użytkownik szuka określonego terminu, kliknie na Twoją stronę i od razu ją opuści, negatywnie wpływa to na Twoją widoczność SEO. Google zauważa zachowanie użytkownika i wyciąga z tego odpowiednie wnioski. Wysoka stopa odrzuceń jest zdecydowanie negatywnym sygnałem dla Google. Lepiej jest, gdy użytkownik wpisuje frazę kluczową, znajduje Twoją stronę, na nią kliknie i spędza na niej dużo czasu. To sygnalizuje Google, że znalazł u Ciebie pożądane informacje.
Google mierzy również czas, który użytkownik potrzebuje, aby wrócić do wyszukiwarki. Jeśli użytkownik przeskakuje na Twojej stronie między podstronami, aby się dobrze poinformować i obejrzeć treści, nie ma to negatywnego wpływu, ale pozytywny.
Z tych powodów jako właściciel strony internetowej powinieneś starać się, aby użytkownik zatrzymał się na Twojej stronie jak najdłużej. Osiągniesz to oczywiście dzięki wysokiej jakości treściom. Ale także użycie obrazów i filmów sprawia, że użytkownik nie opuszcza Twojej strony tak szybko.
Indeks widoczności, który odgrywa ważną rolę w widoczności SEO, jest również skracany jako SI. Pokazuje organiczną widoczność Twojej domeny w organicznych wynikach wyszukiwania w Google lub innych wyszukiwarkach. Zazwyczaj w analizach wyjściowym punktem jest Google jako wyszukiwarka, mimo że istnieje wiele innych wyszukiwarek. Niemniej jednak, Google jest liderem rynku i dlatego służy jako punkt odniesienia.
Indeks widoczności umożliwia mierzenie i prezentowanie wszystkich działań związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek, które podejmujesz. Istnieje wiele różnych dostawców, którzy obliczają indeks widoczności stron internetowych.
Indeks widoczności nie pokazuje tylko bieżącej widoczności SEO. Ważne są również dane historyczne. Dzięki temu jako właściciel strony internetowej możesz zobaczyć, jak Twoja domena rozwija się w Google. Indeks widoczności w ten sposób pokazuje, czy strategia SEO działa, czy też jest miejsce na jej rozwój.
Dla porównania warto również przeprowadzić analizę widoczności SEO konkurencji. Pozwala to porównać własną widoczność SEO z widocznością konkurentów. Wnioski, które z tego wyciągasz, pomagają Ci pozostać konkurencyjnym i wyróżnić się spośród konkurentów.
W zależności od narzędzia, w obliczeniu indeksu widoczności uwzględniane są różne aspekty. Niektórzy dostawcy wykorzystują miliony punktów danych jako podstawę do swoich ocen. Zawsze istotne są liczba słów kluczowych, na które strona się rankuje, wolumen wyszukiwań danego słowa kluczowego oraz klikalność pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Jak już pokazaliśmy, indeks widoczności koncentruje się na organicznych wynikach wyszukiwania. Są one analizowane w kontekście czasowym, aby móc jasno prześledzić ich rozwój. Dlatego do obliczenia widoczności SEO wykorzystywane są wyłącznie wartości z organicznych wyników wyszukiwania.
Ponieważ większość narzędzi do obliczania widoczności SEO działa podobnie, można je zazwyczaj przenieść na inne. Podstawowe różnice między różnymi dostawcami polegają głównie na tym, że do określenia organicznej widoczności wykorzystuje się więcej lub mniej rankingów wyników wyszukiwania Google.
Zakładając widoczność SEO, która składa się z trzech czynników. Pierwszym są wyniki wyszukiwania Google. Narzędzie SEO używane do obliczeń ocenia 100 najlepszych organicznych wyników wyszukiwania z puli około miliona zapytań. Zestaw słów kluczowych używany do obliczenia indeksu widoczności stanowi reprezentatywny przekrój. Zmienia się tylko nieznacznie, na przykład gdy pewne trendy zmieniają popyt na poszczególne słowa kluczowe. Tak więc nie jest to już milion słów kluczowych, z których pobierane są 100 wyników wyszukiwania, ale 100 milionów punktów danych używanych do obliczenia widoczności SEO.
Drugim czynnikiem jest wolumen wyszukiwania słów kluczowych. Podobnie jak teoretyczna stopa klikalności, zależy od pozycji w Google. Uzupełniają one obliczenie widoczności SEO. Narzędzie SEO zazwyczaj działa w ten sposób, że priorytetowo traktuje wolumen wyszukiwań i stopy klikalności. Tak więc terminy, które są często wyszukiwane, ale mają niższą pozycję, otrzymują wyższą wagę niż te, które są rzadziej wyszukiwane, ale zajmują wyższą pozycję.
Stopa klikalności zależy od rankingów. Im lepsze rankingi, tym lepsza stopa klikalności. W praktyce oznacza to, że pozycja słowa kluczowego w wyszukiwarce Google jest decydująca dla większej liczby użytkowników klikających w podgląd w wyszukiwarce Google.
Jednakże zawsze należy również brać pod uwagę intencje wyszukiwania użytkowników. Niektórzy użytkownicy szukają w Google tylko nawigacyjnie. Oznacza to, że po prostu klikają pierwsze wyniki wyszukiwania, które znajdą. Gdy ktoś chce się dokładnie zaznajomić z tematem, produktem lub usługą, zdarza się, że klikane są niższe pozycje. W rzadkich przypadkach użytkownicy przechodzą nawet na drugą stronę listy wyników wyszukiwania.
Aby obliczyć indeks widoczności, sumuje się wolumen wyszukiwania i stopę klikalności. Jako punkt wyjścia przyjmuje się wcześniej zdefiniowany moment czasowy. Zapytanie o indeks widoczności w różnych momentach czasu daje więc krzywą przebiegu. Dlatego tak ważne są również historyczne dane o widoczności SEO, a nie tylko bieżący stan indeksu widoczności.
Widoczność SEO obejmuje bardzo wiele – czy indeks widoczności jest zatem naprawdę miarodajny? Rzeczywiście, w kwestiach takich jak optymalizacja pod wyszukiwarki, nigdy nie należy skupiać się tylko na jednym czynniku, ale patrzeć na całość. Jest tak wiele rzeczy wpływających na widoczność SEO i tak wiele czynników, które mogą poprawić lub pogorszyć ranking strony internetowej.
Wzrost indeksu nie musi koniecznie oznaczać, że strona od razu lepiej się rankuje. Ponadto ruch na stronie może spaść, mimo że indeks widoczności rośnie. Lub stopy konwersji mogą znacząco różnić się od indeksu. Wynika to z faktu, że wiele czynników ma wpływ na to, czy Twoja strona odnosi sukces, czy jest mniej udana.
Strony niszowe często mają problemy z indeksem widoczności. Zwłaszcza gdy traktują o specjalistycznych tematach, narzędzia nie mogą ich w pełni uwzględnić. Także gdy dla strony internetowej brane pod uwagę są mniej słów kluczowych, wpływa to na obliczenie widoczności SEO.
Mimo to indeks widoczności jest praktyczną wartością, pozwalającą zobaczyć, jak stoi widoczność SEO strony w odniesieniu do różnych parametrów. Jest więc przydatną wartością, która jednak nie powinna być rozpatrywana w oderwaniu od innych aspektów.
Dużą wadą indeksu widoczności jest to, że nie mówi zbyt wiele o jakości słów kluczowych i ich rankingu. Zdarza się bowiem, że strony rankują dla słów kluczowych, które nie są dla nich wcale istotne. Czasami wystarczy, że na stronie pojawi się lub pojawiło się określone słowo, aby powstało rankingowanie dla tego słowa kluczowego.
Można powiedzieć, że jeśli chodzi o widoczność SEO, w której wykorzystuje się indeks widoczności, istnieją trzy główne wady. Wady te dotyczą wartości indeksów, które są potrzebne do obliczenia indeksu widoczności. To nie sama widoczność SEO jest niekorzystna.
Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę duże wahania. Szczególnie duże firmy często mają rankingi Google dla kilku słów kluczowych, które mają wysoką liczbę wyszukiwań. Powoduje to nierównowagę, która jest zauważalna przy obliczaniu wartości indeksu.
Przykład: Strona traci w indeksie widoczności około dwucyfrowo. Jednak strona nie spadła tak bardzo, tylko o kilka pozycji, ponieważ chodzi o bardzo wyszukiwane słowo kluczowe. Oznacza to, że ruch niekoniecznie musi się pogorszyć, tylko dlatego że obliczona widoczność SEO mówi coś innego.
Zawsze zaleca się porównanie wartości indeksu z rzeczywistym ruchem. Można to sprawdzić za pomocą narzędzi takich jak Google Search Console i Google Analytics.
Kolejną wadą jest brak uniwersalnego indeksu. Każda strona internetowa i każda firma działa w określonym obszarze tematycznym. W zależności od obszaru tematycznego istnieje więcej lub mniej wyszukiwań. W obszarze B2C wiele osób wyszukuje przez Google, co powoduje, że liczba wyszukiwań jest znacznie wyższa, a wartości indeksu rosną. W obszarze B2B wartości indeksu są jednak często bardzo niskie.
Nie oznacza to jednak, że firmy są mniej skuteczne pod względem widoczności SEO. Używają po prostu bardzo specyficznych i cennych słów kluczowych, które trudno jest porównać z tymi z obszaru B2C.
Porównania powinny być dokonywane tylko wtedy, gdy chodzi o firmy z tej samej branży. Jeśli chodzi o te same obszary tematyczne w kontekście SEO, porównanie jest odpowiednie. Tutaj decydujące są rankingi i zestaw słów kluczowych.
Trzecią wadą wartości indeksu dla obliczeń widoczności SEO jest brak odpowiednich wartości do komunikacji wewnętrznej. Co to znaczy? Wiele firm i właścicieli stron internetowych zatrudnia menedżerów ds. marketingu lub agencje, które przejmują za nich trudną część związaną z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek i osiąganiem wysokiej widoczności SEO. Kosztują one oczywiście również pieniądze. Wspomniane wcześniej KPI stają się tutaj ponownie istotne. To one są przekazywane kierownictwu lub odpowiedzialnym. Przecież dyrektor chciałby wiedzieć, jakie korzyści przynosi strona internetowa.
Problem pojawia się, gdy indeks widoczności, czyli widoczność SEO jako KPI, mocno waha się. Kto opiera się tylko na indeksie, szybko zauważy, że ma on małą wartość praktyczną.
Na przykład ktoś, kto w pierwszym roku zainwestował dużo pieniędzy i wysiłku w SEO i chciałby to uzasadnić widocznością SEO jako KPI, może szybko znaleźć się w trudnej sytuacji do wyjaśnienia. Dlatego warto traktować te wartości z pewną ostrożnością.
Indeks widoczności, który jest obliczany do przedstawienia widoczności SEO, ma jednak nie tylko wady, ale także wiele zalet. W końcu jest uważany za ważną miarę w dziedzinie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Ale w jakich obszarach indeks widoczności jest naprawdę przydatny? Dużą zaletą widoczności SEO jest to, że można jej użyć, aby szybko uzyskać pierwszy wgląd w zachowanie swojej strony internetowej w kontekście SEO.
Jeśli chcesz zobaczyć rozwój widoczności SEO lub uzyskać przybliżoną wartość, indeks widoczności jest bardzo praktyczny. Możesz sprawdzić, czy w porównaniu z wcześniejszym okresem nastąpił ruch boczny, wzrost, czy spadek widoczności SEO. Te wartości dostarczają cennych informacji, które pozwalają optymalizować widoczność SEO i wprowadzać różne zmiany na stronie internetowej.
Indeks widoczności nadaje się również do porównania konkurencji. W niektórych sytuacjach potrzebujesz centralnego wykresu. Szczególnie, gdy zajmujesz się stroną internetową dla firmy, indeks widoczności jest bardzo sensowny. W ten sposób możesz porównać swoją stronę z bezpośrednimi konkurentami. Jednak pamiętaj, aby porównywać się z firmami z Twojej branży, aby nie otrzymać zafałszowanych wyników lub takich, które mają małą wartość informacyjną. Porównanie z firmami, które nie mają nic wspólnego z Twoją branżą, ale rankują dla tych samych słów kluczowych, ma małą wartość informacyjną i można je pominąć.
Na wielu rynkach firmy stosują strategie SEO, które są bardzo podobne lub opierają się na podobnych zestawach słów kluczowych. W takich przypadkach bezpośrednie porównanie z konkurencją na podstawie wartości widoczności SEO jest sensowne. Możesz w ten sposób zorientować się, jak skuteczna jest Twoja strona i jaką konkurencję musisz pokonać, aby stać się jeszcze bardziej skutecznym.
Jak już wspomniano, w różnych sytuacjach może dojść do nagłego i gwałtownego spadku widoczności SEO. Dzieje się tak na przykład podczas większych aktualizacji rdzenia. Obliczenie indeksu widoczności ma wtedy na celu nie tyle wywołanie silnego zmartwienia, ile raczej wskazanie, że coś się zmieniło i musisz iść za zmianami, aby utrzymać swoją widoczność SEO. W każdym przypadku sensowna jest głębsza analiza, aby znaleźć przyczynę i przeprowadzić celową analizę.
Nie zawsze potrzebne jest narzędzie do obliczenia widoczności SEO. Istnieją również sposoby, aby samemu to zrobić. Należy jednak pamiętać, że wynik może różnić się od tych uzyskanych za pomocą narzędzi SEO. Przecież samodzielnie obliczając, nie jesteśmy w stanie uwzględnić wszystkich czynników.
Jeśli nadal chcesz samodzielnie obliczyć widoczność SEO, potrzebujesz liczby słów kluczowych, na które pozycjonowana jest strona. W końcu nie musi być tak, że witryna pozycjonuje się tylko pod kątem słowa kluczowego, które miałeś na myśli. Dodatkowe słowa kluczowe mogą również pomóc w lepszym rankingu Twojej witryny. Potrzebujesz również analizy słów kluczowych, na które pozycjonowana jest witryna. Ważna jest także pozycja słów kluczowych.
Prędzej czy później konieczne będzie narzędzie do określenia tych danych. Najlepiej korzystać z danych Google, aby uzyskać jak najbardziej znaczące wartości. Do tego przedsięwzięcia nadaje się na przykład Google Search Console, ale także Google Keyword Planner.
Należy również zwrócić uwagę na zmiany czasowe. Jeśli rozpoczniesz zapytania w różnych momentach, wyniki mogą częściowo znacznie się od siebie różnić.
Ponieważ ta metoda obliczeń jest jednak bardzo czasochłonna i zazwyczaj nie tak dokładna jak korzystanie z narzędzia SEO, większość osób decyduje się raczej na użycie odpowiedniego narzędzia. Jak już wspomniano, nie musi to być związane z kosztami, ponieważ dostępne są również darmowe opcje.
Już poznaliście, jakie czynniki są ważne, jeśli chcecie poprawić widoczność SEO swojej strony internetowej i jak można sprawdzić jej ranking. Ale co zrobić, jeśli narzędzie SEO poinformuje Was, że Wasza strona ma jeszcze potencjał do optymalizacji? W takim przypadku powinniście dokładnie przyjrzeć się każdemu elementowi swojej strony. Tylko w ten sposób można zoptymalizować każdy obszar, aby trwale poprawić widoczność SEO. Może to wymagać czasu i wysiłku. Wiele osób prowadzących strony internetowe decyduje się więc na zwrócenie się do agencji, takich jak Search Heroes, aby oszczędzić sobie trudu. Niezależnie od tego, na co się zdecydujecie, optymalizacja Waszej strony jest bardzo ważna, aby utrzymać wysoką widoczność SEO.
Jeśli podczas sprawdzania widoczności SEO otrzymaliście wskazówkę, że Wasz profil backlinków negatywnie wpływa na indeks widoczności, powinniście działać. Sprawdźcie za pomocą narzędzia, jak wygląda sytuacja z Waszymi backlinkami. Podejmijcie działania, aby wygenerować więcej wysokiej jakości backlinków i usuńcie, o ile to możliwe, te linki, które bardziej szkodzą Waszemu profilowi backlinków, niż pomagają.
Pomocne w generowaniu wysokiej jakości backlinków są wpisy gościnne. Ale również katalogi stron internetowych mogą pomóc. Inną metodą, która dobrze funkcjonuje u wielu osób prowadzących strony internetowe, jest prośba do znajomych właścicieli stron internetowych. Jeśli znacie kogoś, kto również prowadzi stronę internetową, możecie poprosić go o backlinki. W zamian również możecie udostępnić backlinki dla jego strony. W ten sposób obie strony na tym zyskują.
Również czasy ładowania strony były już wspomniane. Jeśli mogliście ustalić, że Wasz Pagespeed nie znajduje się w zielonym obszarze, powinniście działać, aby zoptymalizować widoczność SEO. Najpierw sprawdźcie za pomocą różnych narzędzi, czy czas ładowania rzeczywiście jest zbyt długi. Ponadto, te narzędzia zazwyczaj informują Was już, co mogło spowodować, że strona buduje się bardzo wolno. Alternatywnie, możecie sami szukać możliwych przyczyn. Jak już wspomniano, czynniki techniczne mogą negatywnie wpływać na czasy ładowania, ale również zbyt duże pliki graficzne mogą być winne.
Poprzez ulepszenia serwera i optymalizację treści możecie przeciwdziałać obniżonej widoczności SEO spowodowanej zbyt wysokim Pagespeed. W ten sposób można zoptymalizować widoczność Waszej strony internetowej pod kątem SEO. Czy macie kogoś, kto dla Was technicznie stworzył i skonfigurował stronę? Wtedy powinniście zacząć tutaj i zapytać o rozwiązania, które Wasz projektant stron internetowych może Wam zaoferować, aby zoptymalizować widoczność SEO. Często chodzi o raczej ukryte dane, do których nie tak łatwo się dostać bez dalszego zastanowienia.
Możesz sądzić, że domeny nie da się zoptymalizować. Oczywiście, nie można zmienić całego adresu internetowego – nazwa strony i końcówka domeny są oczywiście takie same na każdej podstronie. Jednak możesz zrobić wiele, aby także za pomocą swojej domeny poprawić widoczność SEO.
Publikując nowy artykuł lub nową stronę, często zdarza się, że Twoje CMS (system zarządzania treścią) samodzielnie przypisuje nazwę domeny. Dotyczy to tego, co wyświetlane jest za ukośnikiem po końcówce domeny. Czasami tworzone są kombinacje liczb i liter, które nie wyglądają estetycznie. Nikt również nie jest w stanie ich zapamiętać, co stanowi kolejny negatywny aspekt.
Lepiej jest samodzielnie wybrać własną domenę. Jeśli zawiera ona tytuł strony i najlepiej także słowo kluczowe, na które optymalizujesz stronę, nazwa domeny jest dobrze dobrana. W ten sposób poprawiasz widoczność SEO strony, a użytkownicy są również w stanie lepiej zapamiętać nazwę. Dzięki temu istnieje większa szansa, że wrócą w późniejszym czasie.
Teksty na stronie internetowej mają również wpływ na widoczność SEO. Im dłuższy tekst, tym łatwiej wyszukiwarce takiej jak Google przedstawić treść odpowiednią dla grupy docelowej. Jeśli jednak zauważysz, że współczynnik odrzuceń odwiedzających jest zbyt wysoki, może to oznaczać, że tekst jest za długi.
Tutaj również należy kierować się grupą docelową. Jeśli są to osoby, które lubią czytać, tekst może być dłuższy. Jeśli szukane są krótkie, zwięzłe informacje, długi tekst na stronie może nie być najlepszym wyborem. Dlatego najlepiej jest znaleźć dobry balans, aby zwiększyć widoczność SEO.
Zresztą, możesz również sprawdzić teksty na swojej stronie internetowej za pomocą przydatnych narzędzi, aby dowiedzieć się, czy są one wysokiej jakości, czy nie. Dobre narzędzia dają Ci przy tym wskazówki, dzięki czemu wiesz, jak możesz zoptymalizować swoje teksty i osiągnąć wyższą widoczność SEO.
Ogólnie rzecz biorąc, istnieje kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas pisania tekstów na stronie internetowej. Poświęć więc wystarczająco dużo czasu na ten krok. Teksty są nie tylko dla czytelników, ale również dla Google i wpływają na widoczność SEO.
Ponieważ dostępność i użyteczność mobilnej wersji Twojej strony internetowej przyczynia się do widoczności SEO, powinieneś ją sprawdzić. Otwórz swoją stronę z różnych urządzeń końcowych lub wykonaj sprawdzenie za pomocą odpowiedniego narzędzia.
Zobaczysz, jak zachowują się nagłówki, obrazy i inne treści. Jeśli są przesunięte lub nawet nieczytelne, powinieneś popracować nad wersją mobilną. Ważne jest, aby zapewnić użytkownikom ten sam wysoki poziom użyteczności, co przy korzystaniu z komputera PC. W przeciwnym razie nie tylko spotkasz się z niezadowoleniem odwiedzających Twoją stronę, ale także z wysokim współczynnikiem odrzuceń.
W ten sposób możesz utrzymać swoją widoczność SEO. Ale także generowanie nowych grup docelowych jest możliwe poprzez dostosowanie wszystkich treści na Twojej stronie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety.
Z odpowiednimi narzędziami SEO możesz również zmierzyć, jak długo użytkownicy średnio przebywają na Twojej stronie. Pomiar ten jest ważny, ponieważ czas przebywania wpływa na Twoją widoczność SEO.
Jeśli zauważysz, że czas przebywania jest do poprawy i wpływa negatywnie na Twoją widoczność SEO, powinieneś działać. Warto publikować długie teksty na stronie. Jednakże, tak jak już wspomniano, nie chodzi tylko o łączenie słów, ale o dostarczanie wartości. Tylko jeśli czytelnik czuje się doceniony i znajdzie u Ciebie informacje, których szuka, przeczyta tekst. Oczywiście dobrze napisany tekst jest znacznie bardziej wartościowy niż tekst, który został napisany w kilka minut.
Pomocne jest również, jak wcześniej wspomniano, wstawianie obrazów i filmów. Jednakże zwróć uwagę, aby rozmiar plików nie był zbyt duży. To z kolei mogłoby negatywnie wpłynąć na czas ładowania i tym samym na widoczność SEO. Ponadto ważne jest, aby treści takie jak obrazy, grafiki i filmy pasowały do tekstów na stronie. Elementy wstawiane bez związku z treścią mogą tylko zdezorientować lub zirytować Twoich czytelników, co z kolei prowadzi do wyższego współczynnika odrzuceń, negatywnie wpływającego na widoczność SEO.
Osoby, które dłużej zarządzają stroną internetową, mogą wcześniej czy później doświadczyć strat widoczności. Szczególnie, gdy widoczność SEO nagle i bezpośrednio spada, może to dawać do myślenia. Istnieje kilka przyczyn, które mogą być odpowiedzialne za tak duży spadek widoczności SEO Twojej strony.
Jedną z możliwości jest aktualizacja algorytmu Google. W przeszłości aktualizacja „Penguin” spowodowała szczególnie duże straty widoczności SEO w przypadku małych firm. Powodem było to, że specjalny filtr wyszukiwał słowa kluczowe, które były „przeoptymalizowane”. Dla tych słów kluczowych było zbyt wiele linków, dlatego aktualizacja sprawdzała strukturę linków. Jeśli zbyt wiele linków było niskiej jakości lub zbyt agresywnie zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek, webmasterzy tracili swoją widoczność SEO.
Takie aktualizacje wciąż się pojawiają. Możesz zauważyć, że jesteś ich ofiarą, na przykład gdy Twoja strona z dnia na dzień ma niższy indeks widoczności. Istnieje jednak wiele innych aktualizacji algorytmu Google, które mogą nagle wpłynąć na widoczność SEO.
Jeśli zauważysz coś takiego, powinieneś spróbować dowiedzieć się, czy dotyczy to tylko określonego segmentu, czy całej strony. Można to zrobić za pomocą różnych narzędzi. Ponadto zaleca się skorzystanie z Google Analytics. Dzięki temu możesz dowiedzieć się więcej o zachowaniu użytkowników i czy spadek widoczności SEO dotyczy tylko jednej strony docelowej, jednego zapytania lub tylko określonych urządzeń.
Widoczność SEO odgrywa ważną rolę, jeśli prowadzisz stronę internetową, bloga lub sklep online. Dzięki ważnym działaniom z zakresu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek możesz pozytywnie wpłynąć na widoczność SEO. Ponadto powinieneś korzystać z odpowiednich narzędzi SEO, aby zawsze mieć przegląd nad widocznością SEO swojej strony i wiedzieć, kiedy istnieje potrzeba optymalizacji.