WYSZUKIWARKI W SKRÓCIE
Tutaj można dowiedzieć się wszystkiego o znaczeniu i historii Google, a także o wielu alternatywnych wyszukiwarkach.
Wszyscy Ci, którzy w latach 90. nie mieli dostępu do Internetu i "dopiero" weszli do sieci w ostatnich 20 latach, znają praktycznie tylko Google. Serwis amerykańskiej wyszukiwarki jest niekwestionowanym liderem rynku w ujęciu globalnym, nawet jeśli są kraje, w których o względy szukających walczy czasem kilka ofert.
Faktem jest, że choć Google oczywiście dominuje od ponad dwóch dekad, to wyszukiwarka tej firmy z pewnością nie jest pierwszą wyszukiwarką w historii. W 1990 rok istniała już tzw. wyszukiwarka FTP - nie przeszukiwała sieci, ale generowała wyniki wyszukiwania na podstawie plików i folderów. Odpowiedzialny za to był Uniwersytet McGill w Montrealu w Kanadzie.
Oczywiście to ograniczenie oznaczało, że "Archie" nie był w stanie ugruntować swojej pozycji jako pierwsza wyszukiwarka. Przez pewien okres czasu była to jedna z najchętniej odwiedzanych ofert, jednak na początku lat 90. na jej miejsce wskoczyło wiele innych znanych firm. Kiedy w 1993 roku World Wide Web (WWW) stał się dostępny dla ogółu społeczeństwa, istniał opracowany przez MIT bot wyszukiwania o nazwie "The Wanderer". W ślad za tym pojawiły się serwisy wyszukiwawcze jako tzw. pająki, roboty lub crawlery internetowe, a przodował w tym zwłaszcza Yahoo!
Oto krótki chronologiczny, choć nie pełny, przegląd rozwoju wyszukiwarki:
Jaka będzie dziś pogoda? Do której godziny jest otwarte centrum handlowe? Gdzie jest najbliższa stacja benzynowa? Prawdopodobnie każdy z nas zadał w Internecie te lub podobne pytania. Wyszukiwarki stały się nieodłączną częścią naszej codzienności – na każde pytanie możemy znaleźć niezliczoną ilość odpowiedzi, wskazówek i porad. Ale jak właściwie działają wyszukiwarki i czy są jakieś inne poza Google? Ten artykuł daje odpowiedź na to pytanie.
Większość z nas na co dzień korzysta z wyszukiwarek, ale mało kto potrafi tak naprawdę odpowiedzieć, czym jest wyszukiwarka. Z definicji wyszukiwarka to program do wyszukiwania dokumentów, które znajdują się w sieci komputerów lub w komputerze. Prawdopodobnie najbardziej znaną formą jest wyszukiwarka dla World Wide Web, ale istnieją również wewnętrzne wyszukiwarki firmowe, które uzyskują dostęp do firmowego intranetu.
Po wpisaniu przez użytkownika w pasku wyszukiwania hasła, wyszukiwarki udostępniają listę różnych wyników wyszukiwania. Jednakże nie są one wyświetlane przypadkowo: wyszukiwarki zawsze pokazują użytkownikom treści, które wydają się trafne.
Wyszukiwarki wykonują następujące zadania:
WYSZUKIWARKA | LUTY 2023 | LIPIEC 2020 | MAJ 2019 | LIPIEC 2018 |
89,41 % | 94,3 % | 94,5 % | 93,4 % | |
Bing | 4,31 % | 0,7 % | 2,8 % | 4,2 % |
Yahoo** | 0,33 % | 0,8 % | 0,8 % | 0,9 % |
T-Online* | 0,0 % | 0,0 % | 0,2 % | 0,2 % |
Web.de* | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,1 % |
Ask.com | 0,0 % | 0,03 % | 0,0 % | 0,0 % |
Inne | 5,95 % | 0,9 % | 1,4 % | 1,1 % |
Szczególnie interesujący jest rozwój, jaki na przestrzeni lat obrała firma Google. Od lat firma nie funkcjonuje już "tylko" jako wyszukiwarka, ale oferuje dziesiątki narzędzi i usług dla wszystkich obszarów, a nawet tworzy pośrednie miejsca pracy, na przykład dla agencji marketingu internetowego. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) jak wiemy również opiera się na aktualizacjach, algorytmach i tym podobnych, które kształtuje Google.
Jednak: Google jako „główna wyszukiwarka” może reprezentować najnowocześniejszą technologię, ale z pewnością istnieje wiele innych wyszukiwarek, które obejmują nisze. Chociaż Google jest liderem na czterech kontynentach, istnieją inne odpowiednie, alternatywne wyszukiwarki w krajach takich jak Chiny czy Rosja, a także Azja.
Zanim my z agencji Seo Suchhelden poświęcimy się alternatywnym wyszukiwarkom, chcielibyśmy krótko wyjaśnić znaczenie Google przy użyciu liczb. Są one oparte na badaniu ze stycznia 2021 roku i reprezentują globalny rynek wyszukiwarek.
W rezultacie przewaga Google może wydawać się przytłaczająca, ale istnieje szereg alternatyw dla wyszukiwarki z Doliny Krzemowej. Kolejne akapity pokazują różnorodność, która rzeczywiście tu występuje.
Jak już było widać na początku, nie wszystkie wyszukiwarki są takie same. Istnieją różne podejścia do struktury, funkcjonalności i celów wyszukiwarek. Dlatego najpierw chcielibyśmy rozróżnić i wyjaśnić, jakie typy wyszukiwarek chcielibyśmy przedstawić w kolejnych akapitach. Kliknięcie na odpowiednią kategorię przenosi Cię bezpośrednio do listy.
Tak więc, po wyjaśnieniach, przejdźmy od razu do naszej jasnej prezentacji wyszukiwarek alternatywnych dla Google.
Takie alternatywy dla Google, funkcjonujące według własnego algorytmu i posiadające niezależny system crawlerów, są stosunkowo powszechne. Poniżej pokrótce przedstawiamy najlepsze alternatywne wyszukiwarki.
Ask
Wyszukiwarka, założona w USA w 1996 roku, oferuje własny indeks wyszukiwania, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych „scenariuszy pytanie-odpowiedź”. Algorytm jest zaprojektowany w taki sposób, że na pytania odpowiada się pełnymi zdaniami. Kilka lat temu wyszukiwarka Ask miała udział w rynku na poziomie 1,4 procent (2016) w USA, ale ten udział stale spada.
Ask był sukcesywnie dostosowywany do indeksu Google, co oczywiście oznaczało zniknięcie USP (Unique Selling Proposition), który często był wykorzystywany jako argument dla tej alternatywnej wyszukiwarki. Po tym, jak Google w coraz większym stopniu obejmował zapytania typu pytanie-odpowiedź w wyszukiwarce, koniec Ask był praktycznie przesądzony. Reklamy są tutaj wyświetlane stosunkowo wyraźnie w porównaniu z klasycznymi SERP (stronami wyników wyszukiwania), a użytkownicy otrzymują również wybór powiązanych terminów wyszukiwania.
Baidu
Baidu, wyszukiwarka uruchomiona w 2000 roku, jest niekwestionowanym liderem w Chinach. Założona w Pekinie wyszukiwarka jest notowana na giełdzie, istnieje wyłącznie w języku mandaryńskim i jest jedną z pięciu najczęściej używanych wyszukiwarek w Internecie na całym świecie. Oprócz klasycznego indeksu wyszukiwania, Baidu Baike oferuje również platformę Wiki podobną do encyklopedii.
Biorąc pod uwagę liczbę ludności w Chinach, globalny udział Baidu jest stosunkowo wysoki, w samych Chinach jego udział w rynku wynosi ponad 70 procent. Z kolei Google może pochwalić się jedynie 2 procentami w Chinach, oczywiście uzasadnionymi komponentem językowym oraz faktem, że cenzura jest problemem także w przypadku Baidu jako chińskiej wyszukiwarki. Baidu jest uważane za chińskie Google i oferuje kompleksowy zestaw narzędzi, takich jak Baidu Maps, Baidu News czy Baidu Tieba.
Bing
Bing jest drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie, stworzoną przez firmę Microsoft. Została uruchomiona w 2009 roku i zdobyła około 2,6% udziału w globalnym rynku wyszukiwarek internetowych (na komputerach). W Polsce udział Binga jest niższy niż w niektórych innych krajach, ale firma Microsoft nadal inwestuje w rozwój i ulepszanie tej platformy.
Microsoft postrzega Bing nie tylko jako tradycyjną wyszukiwarkę, ale również jako narzędzie wspierające użytkowników w podejmowaniu decyzji, co jest podkreślane przez funkcję „Bing & Decyduj”. Bing oferuje różne funkcje wyszukiwania, w tym wyszukiwanie filmów i obrazów, co czyni go konkurencyjną alternatywą dla dominującego Google.
Uwaga: Bing oferuje dobrą alternatywę dla Google, zwłaszcza jeśli chodzi o wyszukiwanie filmów i obrazów.
Yandex
Kiedy mówimy o "indeksie językowym", nieuchronnie mówimy o rosyjsko-holenderskiej wyszukiwarce Yandex. Bo termin ten odpowiada rosyjskiej transliteracji i jasno pokazuje, o co chodzi. Yandex plasuje się jako numer 5 na światowym rynku wyszukiwarek, po Google, Bing, Yahoo! i Baidu. Wyszukiwarka jest również liderem rynku w Rosji, tuż za nią plasuje się Google - obie praktycznie dzielą między siebie 97 procent rosyjskiego rynku wyszukiwania.
Warto zauważyć, że Yandex, jako alternatywa Google, od 2015 roku wyraźnie uwzględnia backlinki w swoim rankingu. Podobnie jak amerykańscy konkurenci, Yandex oferuje wiele usług, w tym przesyłanie muzyki, wiadomości, gry i mapy. Ci, którzy chcą działać z tą wyszukiwarką, znajdą w Yandex.Metrica odpowiednik popularnego Google Analytics.
DuckDuckGo
DuckDuckGo, założony w 2008 roku, jest wyszukiwarką internetową, która korzysta z różnych źródeł danych, aby dostarczyć wyników wyszukiwania. Mimo że ma niewielki globalny udział w rynku wyszukiwarek, DuckDuckGo zdobył uznanie ze względu na swoje podejście do ochrony prywatności użytkowników, szczególnie w kontekście ujawnionych praktyk inwigilacyjnych przez państwa zachodnie (słowo kluczowe: PRISM, Edward Snowden).
Cechą szczególną DuckDuckGo jest to, że żadne dane osobowe nie są przechowywane. Skupiono się na wyniku wyszukiwania jako takim, co widać też m.in. w rezygnacji z irytujących reklam czy bardziej przejrzystej strukturze SERPów.
FastBot
Niemiecka wyszukiwarka FastBot, której operatorem jest firma z siedzibą w Hamburgu, oferuje wyszukiwanie w sieci i słownik jednocześnie. Jest też pasek narzędzi. Cechą szczególną jest tu to, że opiera się on niemal całkowicie na reklamie. Brakuje klasycznej reklamy opartej na słowach kluczowych. FastBot był pierwszą na świecie wyszukiwarką głosową.
Firma Google powstała w 1997 roku i ma ponad 90-procentowy udział w globalnym rynku. Wyszukiwarka oferowana jest w 173 językach, w tym językach sztucznych. Wyszukiwarka, która bazuje na C, C++ i Pythonie, oferuje kompletny zestaw narzędzi z różnymi narzędziami, w tym Google Trends i Google AdSense.
Podstawowa struktura wyszukiwarki, która kiedyś była dostępna wyłącznie dla Google, nadal odpowiada dzisiejszemu projektowi. Nastąpiły jednak pewne zmiany, na przykład w prezentacji SERP-ów, integracji geo-danych i tym podobnych.
Mojeek
Mojeek to opracowana w Wielkiej Brytanii wyszukiwarka, która funkcjonuje jako klasyczny web crawler. Firma szczyci się tym, że nie pozwala na żadne śledzenie, a także przykłada dużą wagę do przyjaznych dla użytkownika ustawień prywatności w innych aspektach. W 2018 roku Mojeek ma w swoim programie dwa miliardy adresów URL; rok później uruchomiono także „Mapę wyszukiwarek”.
Qwant
Qwant został zaprojektowany tak, aby prywatność i dobre wyniki wyszukiwania nie kontrastowały ze sobą. Europejska wyszukiwarka stawia na neutralność, oferuje panoramiczne wyszukiwanie i obiecuje bezstronne wyniki wyszukiwania. Wyszukiwane hasła nie są zapisywane, nie znajdziesz tu również żadnych reklam.
Wyszukiwarka Qwant może być używana w sumie w 26 językach i otrzymała ponad 2,6 miliarda zapytań w samym 2016 roku.
Tak zwane wyszukiwarki proxy są zaprojektowane w taki sposób, że zapytania są szyfrowane przez serwer proxy. Oznacza to, że użytkownicy mogą surfować i wyszukiwać anonimowo. U tych dostawców wyszukiwania pliki cookie są tworzone w mniejszym stopniu lub wcale. Przedstawiamy najważniejsze alternatywy w tym zakresie.
Disconnect Search
Współpraca byłego programisty Google i pracownika NSA doprowadziła do stworzenia Disconnect Search, skutecznego narzędzia do wyszukiwania anty-śledzenia. Cechą szczególną jest to, że użytkownik może uzyskać dostęp do dowolnej wyszukiwarki, ale żaden adres IP, wyszukiwane hasła i tym podobne nie są przesyłane ani przypisywane. Chroni to prywatność, co również wyjaśnia popularność tej wyszukiwarki.
Fireball
Fireball to jedna z tych niemieckich wyszukiwarek, które istnieją od lat 90. Założona w 1996 roku firma Fireball umożliwia wyszukiwanie w Internecie zgodnie z hasłem "Your anonymous search engine". Fireball był w stanie zdobyć udział w rynku na poziomie około 2,5 procent w 2002 roku, ale stopniowo go tracił, następnie został przejęty przez Lycos Europe.
Po ponownym uruchomieniu w 2018 roku, koncentruje się na nie śledzeniu informacji. Ustawienia językowe, odwiedzane strony internetowe, adresy IP lub agenci użytkownika nie są przechowywane. Podobnie nie są ustawiane żadne pliki cookies.
Lycos
Amerykańska wyszukiwarka Lycos została uruchomiona w 1995 roku i przez długi czas była dość popularna, między innymi ze względu na stylizowanego psa jako znak towarowy. Jednak firma, która istniała na długo przed Google, przez lata nie była w stanie się ustabilizować. Spadek zaczął się około 2004 roku, czyli mniej więcej w czasie, gdy Google wszedł na giełdę. Kilka lat później indyjska firma Hyderabad przejęła usługę wyszukiwania Lycos.
Lycos był czymś więcej niż tylko wyszukiwarką, oferował również usługi blogowe z Tripod i Angelfire i był tutaj jednym z pionierów. Usługa poczty internetowej i program czatu były również często kojarzone z Lycos.
Ecosia
Ecosia to wyszukiwarka z Berlina stworzona przez Christiana Krolla. Uważa się za ekologiczną wyszukiwarkę, a jej wyniki są oparte na Bing – zarówno jeśli chodzi o ogólne SERP, jak i reklamy w wyszukiwarce. Firma zatrudnia nawet „dyrektora ds. sadzenia drzew” i stara się robić to zasadniczo inaczej.
Startpage
Holenderska firma Startpage została uruchomiona w 1998 roku wraz z Ixquick, natomiast wyszukiwarka o tej samej nazwie została uruchomiona dopiero w 2006 roku. Po fuzji w 2016 roku ma teraz jednolity wygląd. Podobnie jak DuckDuckGo, Startpage działa jako meta-wyszukiwarka, co oznacza, że wysysa wyniki wyszukiwania z innych wyszukiwarek, takich jak Google czy Bing. Dużą zaletą w korzystaniu ze Startpage jest to, że choć z jednej strony wyświetlane są wyniki Google, to z drugiej strony wyszukiwanie jest całkowicie anonimowe. Startpage wybiera je według własnych zasad i algorytmów.
Yahoo
Yahoo!, wyszukiwarka założona przez Davida Filo i Jerry'ego Yanga, była w 1994 roku pierwszym liczącym się na świecie serwisem wyszukiwawczym. Serwis oparty jest na podstawowej zasadzie Metawyszukiwarki. W latach do 2009 roku wykorzystywano do tego celu wyniki wyszukiwania z AltaVisty, Google i Inktomi. Od 2009 roku prowadzona jest współpraca z firmą Bing. Yahoo!, które zaczynało jako katalog stron internetowych, przez lata dodało wiele narzędzi, w tym Flickr, Tumblr i oczywiście usługę poczty internetowej.
Cechą charakterystyczną metawyszukiwarki jest to, że w tworzeniu list wyników wyszukiwania bierze udział kilka oryginalnych wyszukiwarek. Metawyszukiwarki dokonują przetwarzania i selekcji według własnych zasad, nie mają też osobnego indeksu.
MetaGer
Niemiecka metawyszukiwarka MetaGer powstała już w 1996 roku w ramach rozwoju na Uniwersytecie w Hanowerze. Umożliwia wyszukiwanie według ścisłych ustawień prywatności, wyszukiwanie może być przeprowadzane w maksymalnie 30 wyszukiwarkach jednocześnie. Ze względu na włączenie robotów indeksujących i wyszukiwarek indeksowych MetaGer można określić jako wyszukiwarkę hybrydową.
Searx
SearchX jest metawyszukiwarką opartą na Powszechnej Licencji Publicznej GNU Affero w wersji 3 i jest zaprojektowana w taki sposób, że żadne dane nie są udostępniane. Adres IP, jak również historia wyszukiwania danego użytkownika pozostają zatem anonimowe, nawet w przypadku dostępu do wyników wyszukiwania w klasycznych serwisach wyszukiwania, takich jak Google czy Bing.
Szczególną cechą wyszukiwarki peer-to-peer (zwanej również wyszukiwarką P2P) jest to, że żaden centralny serwer nie przetwarza wszystkich zapytań wyszukiwania, lecz przejmuje to moc obliczeniowa użytkowników.
YaCy
YaCy jest skrótem od "Yet another Cyberspace" i jest oparty na Javie na wszystkich platformach. Wielojęzyczna wyszukiwarka peer-to-peer jest skonstruowana w taki sposób, że tzw. proxy YaCy zapewnia lokalną indeksację wszystkich odwiedzanych stron internetowych i innych danych. Użytkownik, który korzysta z YaCy w postaci interfejsu webowego, może następnie wyszukiwać za jego pomocą konkretnie. Między innymi strony internetowe z Deep Web stają się widoczne, ponieważ sprzężenie z klientem proxy włącza je w razie potrzeby do indeksowania.
Tak zwany Darknet nie musi kryć w sobie czegoś nielegalnego czy obraźliwego, ale w zasadzie odnosi się do ukrytego jako takiego serwisu. W odnalezieniu zawartości takich stron pomagają specjalne wyszukiwarki darknetowe.
Ahmia
Ahmia to najpotężniejsza wyszukiwarka darknetu. Wyszukiwarki znajdą tutaj tylko wyniki z witryny Darknet. Według własnych informacji, Ahmia nie śledzi adresów IP. Ale ponieważ operator ma siedzibę w Finlandii, regularna strona internetowa podlega przepisom europejskim. W rezultacie serwery mogą teoretycznie zostać naruszone przez nowe przepisy lub środki egzekwowania prawa. Oznacza to, że internetowi złodzieje mogliby uzyskać dostęp do systemu, a tym samym manipulować i szpiegować dane.
Torch
Torch służy jako wyszukiwarka "ukrytych serwisów", czyli wszystkiego, czego nie znajdziemy za pomocą zwykłych wyszukiwarek. Za pomocą tzw. sieci Tor można wywołać te strony, często rozpoznawalne po rozszerzeniu ".onion". Torch pod względem wyglądu przypomina Google i jest odpowiednio łatwy w obsłudze.
Tak zwane wyszukiwarki dziecięce to serwisy wyszukiwawcze specjalnie dostosowane do potrzeb naszych najmłodszych, które są łatwe w obsłudze i dostarczają odpowiednio przefiltrowane wyniki.
Blinde Kuh
Wyszukiwarka dla dzieci Blinde Kuh istnieje od 1997 roku i jest najstarszą niemiecką wyszukiwarką przeznaczoną specjalnie dla dzieci. Strony internetowe, które chcą znaleźć się w tym indeksie muszą spełniać bardzo surowe kryteria. Cechą szczególną jest to, że zespół redakcyjny redaguje ponad 30 000 stron internetowych i prezentuje je w sposób „przyjazny dzieciom”.
FragFINN
Dzieci w wieku od sześciu do dwunastu lat, które chcą wyszukiwać filmy, wiadomości i tym podobne, są we właściwym miejscu na FragFINN. Ta wyszukiwarka dla dzieci istnieje również jako aplikacja, więc można z niej korzystać konkretnie na smartfonie lub tablecie. Dzięki temu rodzice mają możliwość zablokowania alternatywnych usług. Zawiera około 5 tysięcy stron internetowych, sprawdzonych przez pedagogów medialnych.
Helles Köpfchen
Helles Köpfchen łączy funkcję wyszukiwarki dla dzieci z usługami i programami, z których dzieci i młodzież chętnie korzystają. Grupa docelowa obejmuje wszystkie dzieci w wieku od 8 do 16 lat. Można tu znaleźć gry, nowości i obszary wiedzy, a udział własnych wkładów redakcyjnych jest również duży - i odpowiednio obecny na liście wyników wyszukiwania.
Qwant Junior
QWANT JUNIOR to bezpłatny serwis stworzony specjalnie dla dzieci w wieku od 6 do 13 lat. Treść jest sprawdzana - niebezpieczne treści są w ten sposób pomijane. Specjalna technologia analizuje metadane, komentarze, słowa kluczowe, zdjęcia i tym podobne które trafiają na czarną listę po ataku na system. Nacisk położony jest na treści edukacyjne.
Po skategoryzowaniu w powyższym rozdziale podstawowych wyszukiwarek według ich rodzaju, na zakończenie chcielibyśmy przedstawić wybrane wyszukiwarki specjalne. Są to wyszukiwarki, które odpowiadają na potrzeby konkretnej grupy docelowej. Oto kilka przykładów, które pozwolą lepiej poznać temat:
Wyszukiwarki spełniają ważną funkcję, zwłaszcza w obliczu dominacji platform społecznościowych w Internecie. Dostarczają wyniki dla zapytań, które są istotne dla danego użytkownika. Chociaż firmy takie jak Yahoo! czy Google są znane z gromadzenia dużych ilości danych, są też znane z wysokiego poziomu personalizacji i dokładności wyników wyszukiwania, co przekłada się na dodatkową wartość dla użytkowników.
Jednak istnieje również trend w kierunku specjalnych wyszukiwarek, które koncentrują się na poszczególnych aspektach wyszukiwania. Czy to wyszukiwarki cenowe, takie jak Idealo, czy też anonimowe wyszukiwarki, jak Ecosia, które nie wymagają śledzenia. Przynajmniej w tym segmencie wydaje się wątpliwe, w jakim stopniu Google będzie wkrótce w stanie zaoferować alternatywę. Prawdopodobnie jednak nadal będzie istniało rozróżnienie między dużymi wyszukiwarkami głównego nurtu a wszystkimi innymi portalami, które są następnie wykorzystywane w ukierunkowany sposób.
Wyszukiwarka Google jest ulubioną spośród wielu wyszukiwarek na wszystkich kontynentach. Wyszukiwarka Google jest wyszukiwarką nr 1, ponieważ dominowała na wszystkich kontynentach w 2020 roku.
Kontynent |
Wyszukiwarka #1 |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
Afryka |
|
93,36% |
Azja |
|
92,4% |
Antarktyda |
|
86,72% |
Australia |
|
93,67% |
Europa |
|
93,41% |
Północna Ameryka |
|
91,91% |
Południowa Ameryka |
|
97,44% |
Na całym świecie wyszukiwarka Google jest niekwestionowanym zwycięzcą. Z udziałem w rynku z wynikiem 84,69% Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Drugie miejsce wyszukiwarka Bing, podczas gdy Yahoo! kończy na trzecim miejscu.
Najlepsze wyszukiwarki na całym świecie: |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
84,69% |
Bing |
8,85% |
Yahoo! |
2,59% |
Sogou |
0,38% |
DuckDuckGo |
0,83% |
Yandex |
1,31% |
Baidu |
0,54% |
W Chinach wyszukiwarka Google została mocno w tyle. Nawiasem mówiąc, nie odzwierciedla to wcale udziału Google w rynku we wszystkich innych krajach. Wyszukiwarka Baidu ma największy udział w rynku w Chinach.
Najlepsze wyszukiwarki - Chiny |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
Baidu |
37,21% |
Sogou |
27,79% |
Bing |
23,58% |
Haosou |
6,88% |
|
3,81% |
Inne |
0,74% |
Również w Europie wyszukiwarka Google jest absolutnym liderem z udziałem w rynku na poziomie 91,91%. Ciekawostką w europejskim rankingu jest jednak trzecie miejsce. Z udziałem wynoszącym 1,75% wyszukiwarka Yandex RU zdołała zdobyć trzecie miejsce, wyprzedzając Yahoo!
Najlepsze wyszukiwarki na całym świecie: |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
91,91% |
Bing |
3,87% |
Yandex RU |
1,75% |
Yahoo! |
0,98% |
DuckDuckGo |
0,58% |
Ecosia |
0,33% |
Inne |
0,58% |
Google jest również najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce. Tuż za nimi plasują się wyszukiwarki Bing i Yahoo!
Najlepsze wyszukiwarki - Niemcy |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
94,22% |
Bing |
3,42% |
Yahoo! |
1,48% |
DuckDuckGo |
0,61% |
Yandex |
0,15% |
Inne |
0,12% |
W Wielkiej Brytanii udział w rynku wyszukiwarek jest podobny do udziału światowego. Na pierwszym miejscu jest Google, drugie miejsce zajmuje wyszukiwarka Bing, a na trzecim miejscu znajduje się wyszukiwarka Yahoo!.
Najlepsze wyszukiwarki - Wielka Brytania |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
91,76% |
Bing |
5,86% |
Yahoo! |
0,86% |
Inne |
0,64% |
DuckDuckGo |
0,58% |
Ecosia.Org |
0,29% |
Najlepsze wyszukiwarki - Federacja Rosyjaka |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
73,93% |
YANDEX RU |
11,14% |
Bing |
0,3% |
DuckDuckGo |
0,09% |
Yahoo! |
0,06% |
Inne |
14,48% |
Dane w tabeli odnoszą się do europejskich krajów o dużej populacji. Wyraźnie widać, że Google dominuje na rynku wyszukiwarek.
Kraj |
Top-1 Wyszukiwarka: Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
Francja |
Google: 93,73% |
Hiszpiania |
Google: 95,5% |
Włochy |
Google: 96,35% |
Niderlandy |
Google: 93,91% |
Najlepsze wyszukiwarki - Azja |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
92,4% |
Yandex |
2,4% |
Baidu |
1,63% |
Bing |
1,54% |
Yahoo |
1,08% |
Naver |
0,37% |
Inne |
0,58% |
Najlepsze wyszukiwarki - Japonia |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
71,09% |
Yahoo! |
24,86% |
Bing |
3,66% |
Inne |
0,28% |
DuckDuckGo |
0,1% |
Ecosia.Org |
0,02% |
Najlepsze wyszukiwarki - Indie |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
97,1% |
Bing |
1,42% |
Yahoo! |
0,13% |
DuckDuckGo |
0,12% |
Ecosia.Org |
0,02% |
Inne |
1,21% |
Najlepsze wyszukiwarki - Ameryka Północna |
Udział w rynku (Ø 2020r.) |
|
89,46% |
Bing |
5,91% |
Yahoo! |
2,92% |
DuckDuckGo |
1,37% |
Ecosia |
0,12% |
Najlepsze wyszukiwarki - USA |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
79,28% |
Bing |
14,06% |
Yahoo! |
3,76% |
Najlepsze wyszukiwarki - Kanada |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
92,79% |
Bing |
5,34% |
Yahoo! |
0,7% |
Inne |
0,55% |
DuckDuckGo |
0,54% |
Ecosia.Org |
0,08% |
Najlepsze wyszukiwarki - Ameryka Południowa |
Udział w rynku (Ø 2020r.) |
|
97,44% |
Bing |
1,41% |
Yahoo! |
0,94% |
DuckDuckGo |
0,10% |
Ecosia |
0,07% |
Najlepsze wyszukiwarki - Brazylia |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
96,7% |
Bing |
2,47% |
Inne |
0,56% |
Yahoo |
0,2% |
DuckDuckGo |
0,05% |
Ecosia.Org |
0,02% |
Najlepsze wyszukiwarki - Argentyna |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
97,46% |
Bing |
2,12% |
Inne |
0,2% |
Yahoo |
0,12% |
DuckDuckGo |
0,06% |
Ecosia.Org |
0,04% |
Najlepsze wyszukiwarki- Australia |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
93,67% |
Bing |
4,59% |
Inne |
0,68% |
DuckDuckGo |
0,49% |
Yahoo |
0,44% |
Ecosia.Org |
0,12% |
Najlepsze wyszukiwarki - Afryka |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
93,36% |
Bing |
5,89% |
Yahoo! |
0,27% |
DuckDuckGo |
0,08% |
Ecosia |
0,03% |
Inne |
0,38% |
Najlepsze wyszukiwarki - Oceania |
Udział w rynku (Ø lutego 2023r.) |
|
94,48% |
Bing |
3,66% |
Yahoo! |
0,79% |
DuckDuckGo |
0,68% |
Ecosia |
0,20% |
Najlepsze wyszukiwarki - Antarktyda |
Udział w rynku (Ø 2020r.) |
|
86,72% |
Bing |
8,95% |
DuckDuckGo |
3,44% |
Ecosia |
0,62% |
Yahoo! |
0,19% |
Nawet jeśli dyskusje o ochronie danych stały się na porządku dziennym, nie powinniśmy zapominać, że wyszukiwarki są niezwykle przydatnym narzędziem. Umożliwiają nam wyświetlanie odpowiednich treści, czasami w ułamku sekundy. Bez wyszukiwarek nie byłoby możliwe nawet zbliżenie się do tak ogromnego zakresu treści, jaki jest obecnie możliwy. W związku z tym połączenie wyszkolonego algorytmu i wyższego stopnia personalizacji wydaje się być argumentem nie do przebicia dla wyszukiwarek - nawet po 2020 roku! Jakieś pytania? Skontaktuj się z naszym zespołem już teraz!
Na pytanie, jakie istnieją wyszukiwarki internetowe, większość osób w pierwszej kolejności odpowie "Google". Nic dziwnego, ponieważ jest liderem na rynku, codziennie korzysta z niego duża liczba użytkowników na całym świecie. Istnieją jednak również inne wyszukiwarki.
Wyszukiwarki, które tworzą własny indeks, to nie tylko Google, ale także Baidu, Duckduckgo, Bing i wiele innych. Istnieją jednak również wyszukiwarki, które nie tworzą własnego indeksu treści, a zamiast tego polegają na indeksach stron trzecich. Należą do nich Yahoo, Lycos, Ecosia lub wyszukiwanie przez t-online.
Ponadto istnieją wyszukiwarki, które ograniczone są do specjalnych zastosowań. Na przykład YouTube to wyszukiwarka wideo, Amazon to wyszukiwarka produktów, a wyszukiwanie grafiki lub wideo w Google jest prawdopodobnie oczywiste: ograniczają wyniki wyszukiwania do obrazów lub filmów.
Wyszukiwarki są praktyczne - to oczywiste. Ale co kryje się za wyszukiwarką, jak ona w ogóle działa? Przede wszystkim trzeba rozróżnić dwa rodzaje wyszukiwarek: Wyszukiwarki pełnotekstowe i metawyszukiwarki.
Do wyszukiwarek pełnotekstowych należą Bing, Yahoo i lider rynku - Google. Po wpisaniu do paska wyszukiwania, przeszukują i indeksują cały tekst, który znajduje się na stronie internetowej. Odwołują się do odpowiednich terminów lub grup słów za pomocą tzw. crawlera.
Termin "crawler" pochodzi od angielskiego słowa "to crawl". Indeksuje, można powiedzieć, wszystkie zakamarki World Wide Web i wyszukuje terminy, które użytkownicy wprowadzają w pasku wyszukiwania. Ale więcej na ten temat omówimy później.
Natomiast metawyszukiwarka nie zbiera sama wyników. Przekazuje zapytania użytkownika do innych osób. Metawyszukiwarka odbiera te wyniki i przetwarza je we własnej liście trafień. Jest to również określane jako SERP.
Które wyszukiwarki działają w ten sposób? Najbardziej znane metawyszukiwarki to Yippy, Metager i Ixquick.
Wiele osób nie wie, że zapytanie w wyszukiwarce nie przechodzi przez cały Internet, ale wyszukiwanie jest ograniczone do sieci World Wide Web. Podczas gdy użytkownik po prostu wpisuje hasło w polu wyszukiwania, prezentowane są gotowe wyniki, w tle działa wiele procesów, które nie są nawet takie proste.
Crawlery nazywane są również botami lub robotami. Jak już wspomniano, to właśnie one przeszukują Internet w poszukiwaniu treści. Dodatkowo analizują swoje połączenia i podążają za linkami do stron, które są już zindeksowane. Jest to również określane jako "harvesting". Roboty internetowe atakują przede wszystkim strony HTML, ale mogą również przechwytywać pliki .ppt lub .pdf. Dodatkowo crawler analizuje meta tagi strony internetowej. Dlatego meta snippet na stronach internetowych jest tak ważny, aby można go było łatwo znaleźć w Internecie.
Jeśli obecność w Internecie została przeszukana, zarejestrowane dane są przechowywane na serwerze. Zindeksowane strony internetowe są odwiedzane przez crawlera w regularnych odstępach czasu, aby wszelkie zmiany mogły zostać zarejestrowane i zapisane. Wszystko to odbywa się w tle. Użytkownicy końcowi nawet tego nie zauważają. Duża liczba wyników wyszukiwania jest prezentowana w ciągu kilku sekund.
Szczególnie dla operatorów stron internetowych istotna jest wiedza o tym, jak często robot indeksujący odwiedza daną stronę. Zależy to od różnych czynników. Z jednej strony rolę odgrywa liczba używanych backlinków. Są to linki z jednej strony do drugiej, dlatego backlinki nazywane są również linkami zwrotnymi.
Linkowanie wewnętrzne wpływa również na to, jak często crawler odwiedza daną stronę. Dlatego należy je stosować w sposób jak najbardziej przejrzysty i rozsądny.
Ponadto im częściej bot odwiedza stronę internetową, tym częściej jest ona aktualizowana. Jeśli zmiany są wprowadzane stale, to również crawler wyszukiwarki będzie częściej odwiedzał stronę i przeszukiwał jej zawartość.
Przy okazji: im częściej crawler wykonuje zapytania w World Wide Web, tym bardziej aktualne są wyszukiwarki.
Jako operator strony masz możliwość kontrolowania, które treści trafiają do indeksu, a do których crawler nie ma dostępu. Możesz to kontrolować za pomocą specjalnego dokumentu. Jest nim robots.txt, za pomocą którego możesz ukryć przed crawlerem poszczególne strony lub katalogi.
Dodatkowo masz możliwość wykluczenia pewnych botów, aby wybrać kto może, a kto nie może indeksować treści na stronie. Fałszem jest jednak to, że uniemożliwia to pojawienie się treści w wynikach wyszukiwania. Jest to nadal możliwe pomimo zastosowania robots.txt.
Jeśli chcesz całkowicie uniemożliwić indeksowanie swojej witryny, możesz użyć znacznika meta robots o nazwie "noindex". Dzięki temu crawlery mają dostęp do strony, ale indeksator nie umieszcza jej do swojego katalogu. Jednak nie ma sensu używać robots.txt i noindex w tym samym czasie. Aby noindex zaczął działać, crawler musi przeszukać stronę raz - więc odmawianie crawlerowi dostępu za pomocą robots.txt nie ma większego sensu.
Praca crawlera nie jest wystarczająca. Wyszukiwarki są znacznie bardziej złożone i zawierają więcej elementów. Podczas gdy crawler znajduje dane, to tzw. indexer zajmuje się ich przetwarzaniem i strukturą.
Wypełnione strony są sortowane do katalogu, w razie potrzeby indekser nadpisuje stare dane i indeksuje treści, aby móc je szybko znaleźć. Wyszukiwarki wykorzystują w tym momencie również proces obliczeniowy, który ocenia zebrane dane i klasyfikuje stronę jako istotną lub mniej istotną dla określonych słów kluczowych.
Z tego powodu badanie słów kluczowych jest konieczne przed opublikowaniem tekstu na stronie internetowej, aby osiągnąć jak najwyższą trafność.
Jeśli użytkownik rozpocznie teraz zapytanie, wyszukiwarki uzyskują dostęp do tego katalogu utworzonego przez indeksator i analizują, która strona internetowa zawiera poszukiwany termin. Eliminuje to konieczność przeszukiwania całej sieci World Wide Web dla każdego zapytania. Tylko utworzony indeks odgrywa rolę.
Prowadzący strony internetowe z pewnością słyszeli o tzw. rankingu w wyszukiwarkach. Ranking wskazuje, na której pozycji w wynikach wyszukiwania znajduje się dana strona internetowa. Zasada jest taka: im wyżej, tym lepiej.
Niewielu użytkowników przewija w dół listę wyników wyszukiwania. Jeszcze mniej z nich zagląda na 2 stronę. Dlatego dla operatorów stron internetowych, którzy chcą odnieść sukces ze swoją witryną, kluczowe jest zajęcie się rankingiem.
Istnieją tak zwane czynniki rankingowe, dzięki którym operatorzy stron internetowych mogą korzystać, aby ich strona była wyświetlana na wyższej pozycji. Zasadniczo jednak nie wszystkie wyszukiwarki postępują w taki sam sposób, jeśli chodzi o ranking. Dzieje się tak dlatego, że każdy dostawca stosuje swój własny algorytm.
Z tego powodu optymalizacja dla wyszukiwarek stała się nieodzownym elementem marketingu firmowego. Ma ona na celu trwałą i ciągłą poprawę rankingu treści.
Wpływ na ranking mają następujące kryteria:
Oznacza to, że operatorzy stron internetowych potrzebują sensownych backlinków i linków wewnętrznych oraz powinni zawsze aktualizować swoje treści. Ponadto jakość odgrywa ważną rolę: wymagana jest unikalna treść i dobra ekspresja oraz nienaganna pisownia i gramatyka.
Unique content można również przetłumaczyć jako "unikalna treść". Są to teksty, które w takiej formie nie istnieją jeszcze w Internecie. Każdy tekst powinien być zatem napisany od nowa. Wyszukiwarki rozpoznają, gdy treści są kopiowane i publikowane od innych lub z własnej strony. Ponadto strona internetowa powinna doskonale funkcjonować z technicznego punktu widzenia.
Podsumowując, można powiedzieć, że wyszukiwarki działają według zasady 3 kroków. W pierwszym kroku zbierane są dane, w drugim te dane są analizowane, a w trzecim wyprowadzane. Dlatego też mówimy o crawlowaniu, indeksowaniu i serwowaniu.
Jak już wspomniano, optymalizacja dla wyszukiwarek odgrywa ważną rolę w rankingu strony internetowej. Określana również jako SEO, wykorzystuje sposób działania wyszukiwarek w celu uzyskania wyższej pozycji treści w Internecie.
Czy można również zoptymalizować wynik wyświetlany w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki? Tak zwany snippet, który jest wyświetlany na stronie wyników wyszukiwania, składa się ze znacznika title, adresu URL strony internetowej oraz meta description. W trakcie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych jest on nawet częścią procesu optymalizacji przez operatorów stron internetowych.
Aby ogłoszenie było przyjazne dla użytkownika i klasyfikowane jako istotne przez wyszukiwarki, operatorzy stron internetowych powinni nadać zwięzły tytuł strony i napisać meta opis, który sprawi, że zawartość strony będzie przyjemny. Powinien on już zawierać ważne słowa kluczowe i oczywiście opis powinien być napisany w taki sposób, aby użytkownicy chętnie klikali na stronę.
Istotne jest, aby ważne informacje umieszczać jak najwcześniej. Dzięki temu użytkownicy, którzy używają smartfona do wyszukiwania, wiedzą, o czym jest strona. Wyszukiwarki często skracają opis, aby mógł być on wyświetlany na urządzeniach mobilnych.
Podobnie jak w przypadku innych treści na stronie, obowiązuje ta sama zasada: wszystko musi być unikalne. Nie jest dobrym rozwiązaniem wielokrotne wykorzystywanie tego samego meta opisu w kółko. Wyszukiwarki rozpoznają ten trik - efektem jest słaba pozycja w rankingu.
W popularnym systemie zarządzania treścią CMS zarówno tag tytułowy, jak i meta description można łatwo zmienić. Takie systemy często przeprowadzają już wstępne sprawdzenie, czy tytuł jest może zbyt długi lub czy nie jest zgodny z zasadami SEO. Słowa kluczowe zostały już wcześniej wspomniane. One również mają wiele wspólnego z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek i wynikają z funkcji wyszukiwarek. Są to słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarek, aby treść została wyświetlona.
Jeśli piszesz tekst na swoją stronę internetową, powinieneś najpierw przeprowadzić badanie słów kluczowych lub zlecić je agencji SEO. Określa to, jakie słowa kluczowe musi zawierać strona internetowa, aby została sklasyfikowana przez wyszukiwarki jako odpowiednia dla tego lub innego zapytania. Te słowa kluczowe muszą być teraz umieszczone w tekście na stronie w sposób naturalny. Kiedy crawler przeszukuje sieć WWW po opublikowaniu tekstu, natrafia na słowa kluczowe i rozpoznaje, że treść musi być do nich przypisana.
Rezultat: następnym razem, gdy użytkownik szuka danego terminu, treść pojawia się w wynikach wyszukiwania. Zanim to jednak nastąpi, może upłynąć trochę czasu. Jak już wspomniano, crawler nie jest stale na stronie, a indekser nie tworzy indeksów non stop. W zależności od wyszukiwarki może więc upłynąć trochę czasu, zanim treść pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Podobnie jest z rankingiem. Podjęcie działań w celu jego poprawy nie oznacza, że wyniki będą widoczne już jutro. Może minąć trochę czasu, zanim wynik optymalizacji będzie odczuwalny w postaci ruchu na stronie.